پودر زغال فعال در عطاری موجب آتش سوزی مهیب در بازار تهران شد

پودر زغال فعال در عطاری یک پودر سیاه ریز است که زمانی که زغال چوب در معرض دمای بالا قرار می گیرد تشکیل می شود. ساختار داخلی خود را تغییر می دهد و اندازه منافذ را کاهش می دهد و سطح را افزایش می دهد.

اتم های کربن زغال چوب ریخته می شوند و بنابراین منافذ آزاد باقی می مانند. آنها قادر به جذب سموم یا، به عنوان مثال، بوی نامطبوع در یخچال هستند.

زغال چوب فعال همچنین از زغال استخوان، پوسته نارگیل، ذغال سنگ نارس، کک نفتی، هسته زیتون یا خاک اره ساخته می شود.

اغلب برای تمیز کردن آب از آلاینده هایی مانند فلزات سنگین، حشره کش ها و علف کش ها استفاده می شود. زغال چوب در پزشکی نیز استفاده می شود.

به دلیل ساختار متخلخل آن که دارای بار الکتریکی منفی است، به جذب مولکول های دارای بار مثبت مانند سموم و گازها کمک می کند. این به حفظ آنها در روده کمک می کند و از جذب جلوگیری می کند.

پودر

زغال فعال جذب و اثربخشی داروهای خوراکی مصرف شده را همزمان با آن کاهش می دهد. فعالیت مواد فعال داخل معده (به عنوان مثال، ایپکاک) را کاهش می دهد.

مقدار و نحوه مصرف: در داخل، به صورت قرص یا به صورت سوسپانسیون آبی (مقدار مورد نیاز دارو در 0.5 فنجان آب هم زده می شود)، 1 ساعت قبل از غذا و مصرف سایر داروها.

بزرگسالان به طور متوسط ​​1.0-2.0 گرم 3-4 بار در روز، حداکثر دوز برای بزرگسالان تا 8 گرم است. کودکان به طور متوسط ​​0.05 گرم کیلوگرم وزن بدن 3 بار در روز تجویز می شوند، حداکثر دوز منفرد تا حداکثر 0.2 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن دوره درمان بیماری های حاد 3-5 روز است، برای آلرژی ها و بیماری های مزمن تا 14 روز. دوره مکرر پس از 2 هفته به توصیه پزشک.

در مسمومیت حاد شستشوی معده با استفاده از سوسپانسیون زغال فعال، سپس داخل 20-30 گرم در صورت نفخ و سوء هاضمه داخل 1-2 گرم 3-4 بار در روز. دوره درمان 3-7 روز است.

دوره درمان بیماری های همراه با فرآیندهای تخمیر و پوسیدگی در روده ها، افزایش ترشح شیره معده، 1-2 هفته طول می کشد. بزرگسالان  10 گرم 3 بار در روز بین وعده های غذایی، کودکان زیر 7 سال – هر کدام 5 گرم، 7-14 سال – 7 گرم در هر وعده.

دستورالعمل های ویژه: توصیه می شود در جای خشک و دور از موادی که گازها یا بخارات را وارد جو می کنند نگهداری شود. ذخیره سازی در هوا (به خصوص در محیط مرطوب) ظرفیت جذب را کاهش می دهد.