مراحل تشکیل سنگ مرمر از سنگ آهک

وقتی صحبت از سنگ به میان می‌آید، بر کسی پوشیده نیست که ما طرفداران زیادی از زیبایی طبیعی سنگ مرمر هستیم.

اما وقتی به میزهای بزرگ، روشویی ها، پشت پاشیدن و دیگر کاربردهایی که از سنگ مرمریت اسلب داریم فکر می کنیم، به راحتی فراموش می کنیم که سنگ مرمر دقیقاً از کجا آمده و چگونه تشکیل شده است.

اولین چیزی که باید در مورد سنگ مرمریت پرطاووسی بدانید این است که سنگی دگرگونی است. سنگ مرمر از کربنات تبلور مجدد تشکیل شده است که ممکن است آن را سنگ آهک بنامیم.

هنگامی که سنگ آهک در معرض گرما، فشار یا مایعات خاص قرار می گیرد، مواد شیمیایی و کریستال های درون سنگ به ساختار جدیدی به نام مرمر تبدیل می شوند.

در حال حاضر، سنگ های دگرگونی یک دسته کامل از سنگ ها را تشکیل می دهند.

از دیگر سنگ های دگرگونی می توان به تخته سنگ، سنگ صابون و سنگ مرمریت مشکی طلایی اشاره کرد اما یکی از ویژگی های خاص سنگ مرمر، غیربرگی بودن آن است.

ببینید، سنگ‌های رگه دار دارای «بند» یا «لایه‌هایی» هستند که در آن کانی‌های مختلف قابل مشاهده هستند. این به این دلیل اتفاق می افتد که فشار باعث می شود کانی ها همه در یک جهت قرار گیرند.

اگرچه این بازتابی از کیفیت سنگ مرمریت سفید رگه دار نیست زیرا تخته سنگ و سنگ صابون برگ‌دار هستند. با این حال، سنگ مرمر اثر “لایه بندی” ندارد زیرا در طول تبلور مجدد خود از همه طرف تحت فشار یکسانی قرار می گیرد و به مرمر ظاهر صاف و یکنواخت می دهد.

لازم به ذکر است که سنگ های دگرگونی آذرین نیستند: آنها هنگام تشکیل فرآیندهای مختلفی را طی می کنند. سنگ های آذرین از سرد شدن و انجماد ماگما تشکیل می شوند.

توجه: ماگما معمولاً بین 1300 تا 2400 درجه فارنهایت است. دیاژنز (فرایند دگرگونی) در دمای بالاتر از 400 درجه اما در زیر نقطه ذوب تقریباً 1300 درجه رخ می دهد.

  • منابع:
    1. ?How is Marble Formed
  • تبلیغات: 
    1. سنگ فیروزه چه تاثیری بر روی چشمان این فرد داشت؟
    2. با خار کاکتوس سوزن خیاطی بسازید
    3. راز موفقیت برد پیت و راز های مخوف آن در پشت پرده سینما
    4. برطرف کردن لک مبل ها با استفاده از پودر لباسشویی